@article{oai:meigaku.repo.nii.ac.jp:00001501, author = {岡田, 和久}, journal = {明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology}, month = {Mar}, note = {本論文では,うつ病休職者を対象とした「復職支援アカデミー」の実践報告とその効果について検討した。本プログ ラムは,うつ病の心理教育,集団認知行動療法,ストレスマネージメント,復職に向けての対応,の4つのテーマで構 成されていた。BDI-ⅡとDACSを用いて抑うつの低減効果を検討した結果,アカデミー参加前に比べて参加後におい て有意な抑うつの低下が示された。また,追跡調査の結果,参加メンバーの復職率は67%を示していた。以上のことから, 本プログラムがうつ病休職者に効果的である可能性が示唆された。, The practice and effects of the "return-to-work, support academy" for depressed company employees were investigated. This program consisted of four components: education about depression, group cognitive behavior therapy, stress management, and return-to-work. Improvements in depression were assessed by using Beck Depression Inventory-II and Depression and Anxiety Cognition Scale. Results indicated a significant postparticipation reduction in depression, in comparison to pre-participation. Moreover, a follow-up survey indicated that the return-to-work rate of the participants was 67%. These results suggest that the return-to-work support academy is effective for depressed company employees., Article, 【原著/Original Articles】}, pages = {33--46}, title = {心理臨床センターにおけるうつによる休職者を対象にした「復職支援アカデミー」の実践―集団認知行動療法と集団ブリーフセラピーの試み―}, volume = {23}, year = {2013} }