@article{oai:meigaku.repo.nii.ac.jp:00003285, author = {鈴木, 雄大 and 田中, 知恵}, month = {2020-07-01}, note = {本研究では,他者に視点取得されたという知覚(被視点取得の知覚)が被共感の知覚,自他の重なりの知覚(i.e., 他者との類似性・アイデンティティの共有・親密さの知覚),他者への好感,および関係構築意思を高めるか検討した。さらに,視点取得されることが他者への好感を高めるプロセスを検討した。記述課題にて感情と思考の伝達の有無を操作し,またパートナー(実際には存在しなかった)からのフィードバックによって他者からの視点取得の有無を操作した。その結果,被視点取得の知覚が被共感の知覚,自他の重なりの知覚,他者への好感,および関係構築意思を高めることが示唆されたが,感情と思考の伝達および被視点取得欲求による調整効果はみられなかった。被視点取得の知覚が被共感の知覚を高め,それによって自他の重なりの知覚が高められ,最後に好感や関係構築意思を高めることが示唆された。 In this research, we examined the effect of perceived perspective-taking (i.e., believing that another individual is taking one’s perspective), communicating emotion and thoughts, and desire for getting taken perspective on perceived empathy, self‒other overlap (i.e., perceived similarity, shared identity, and relationship closeness), liking for others, and relationship building. We manipulated perceived perspective-taking by eliciting feedback from other participants (who did not actually exist) and whether to communicate emotion and thoughts to others during a description task. Our data suggest that perceived perspective-taking enhances perceived empathy, self‒other overlap, liking for others, and relationship building. The interaction between perceived perspective-taking, communicating emotion and thoughts, and desire for getting taken perspective was not significant. Moreover, our data indicate that perceived perspective-taking increases perceived empathy, which in turn increases self‒other overlap and enhances liking for others., 明治学院大学大学院心理学研究科 心理学研究科紀要25号(2020年3月) 15-27ページ}, title = {被視点取得の知覚,感情と思考の伝達および被視点取得欲求が対人認知に及ぼす影響}, year = {} }