ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 15国際学部
  2. 1国際学研究
  3. 38号(2010年11月)

Challenges of Implementing a University English for Academic Purposes Program in Japan

http://hdl.handle.net/10723/1470
http://hdl.handle.net/10723/1470
6e8089b9-6239-457d-b764-529964c11a2c
名前 / ファイル ライセンス アクション
kokusai_38_1-25.pdf kokusai_38_1-25.pdf (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-09-13
タイトル
タイトル Challenges of Implementing a University English for Academic Purposes Program in Japan
その他のタイトル
その他のタイトル 日本の大学における学術英語教育の現状と課題
言語
言語 eng
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 TANAKA, Keiko

× TANAKA, Keiko

TANAKA, Keiko

Search repository
田中, 桂子

× 田中, 桂子

田中, 桂子

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article reports on the results of a study that investigated the learning
outcomes of a cohort of 293 students enrolled in a English for Academic Purposes (EAP)
program in a Japanese university using the results of the TOEFL-ITP and other data
gathered through an ethnographic study. The EAP program examined in this study was
only marginally successful from a statistical point of view using the TOEFL-ITP data.
However, the ethnography indicates that when certain conditions are met, even those
students who started the EAP program with low English proficiency levels can make
significant advances in English academic skills. This study found that contexts that
support learner motivation and help learners visualize their ideal-L2-self and develop
autonomy to participate in communities in which they can practice using English for
authentic communication and expression of the self were critical for success. The study
also found that some contexts de-motivate students and activate coping mechanisms that
interfere with learning. Data suggest that the success of an EAP program is likely to
depend on well-trained instructors and strong support from the university.
\n 本論文では,日本の大学において学術英語教育(EAP)を受けた学生293 名を対象に,そ
の学習効果を調査した結果を報告する。分析資料として,TOEFL-ITP の結果と,その補完的
資料として学生の聞き取り調査結果を用いた。EAP プログラムの結果によると,TOEFL-ITP
の数値からは有効な結果が得られなかったが,聞き取り調査結果から,EAP プログラム開始
時に低い点しか取れなかった学生であっても,適切な学習環境におかれれば学術英語能力を
著しく向上させることが明らかにされた。この研究から,学習者のモチベーションを高め,
学習者の「(理想的な)第二言語能力を習得した自己像」を想像させるような教師の指導力,
また,本質的な会話や自己表現を英語で実践できるようなコミュニティーに参加する自主性
を引き出す機会といった学習環境が,大学のEAP にとって必要不可欠であることが分かった。
他方,学習者のモチベーションを低下させ,学習を阻害するような環境があることも明らか
にされた。以上より,EAP プログラムの成功は,適切な指導力を持った教員の存在と,学習
環境を保障する大学からのサポート次第であることが指摘できる。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 【論文/Article】
書誌情報 明治学院大学国際学研究 = Meiji Gakuin review International & regional studies

巻 38, p. 1-25, 発行日 2010-11-15
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0918-984X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12017709
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 明治学院大学国際学研究会
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 16:10:50.504861
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3