WEKO3
アイテム
看護師を対象としたアサーション・トレーニングのプログラム評価
http://hdl.handle.net/10723/1739
http://hdl.handle.net/10723/17398df939ff-a4f1-444d-a68e-5ce253fa732d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2013-12-17 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 看護師を対象としたアサーション・トレーニングのプログラム評価 | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | Program evaluation of assertion training for nurses | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | アサーション・トレーニング | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 看護師 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | プログラム評価 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | assertion training | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | nurse | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | program evaluation | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
野末, 武義
× 野末, 武義
× 野末, 聖香
|
|||||||||
著者別名 | ||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||
識別子 | 2717 | |||||||||
姓名 | NOZUE, Takeyoshi | |||||||||
著者別名 | ||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||
識別子 | 2718 | |||||||||
姓名 | NOZUE, Kiyoka | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 一般対象のアサーション・トレーニングを看護師用に改編して実施し,プログラム評価を行った。対象は総合病院に勤務する看護師長と主任看護師32名である。各セッションの終了時にふりかえりシートに無記名で記入を求め,対象者が学んだこと,プログラムの難しかった点などについて分析した。その結果,トレーニングにより自分の自己表現の特徴や非合理的思い込みについて理解が深まる,自分が抱く否定的感情に対してより受容的になる,などの効果があることが伺えた。一方で,34.4%の対象者がアサーション権の理解が難しいと感じており,看護師がアサーションのスキルを身につけるためには,まず自己表現の権利を自覚し,意識をよりアサーティブにすることが必要であることが明ら かになった。これらのことから,プログラムの改良の方向性として,非言語的コミュニケーションをよりアサーティブにするワーク,肯定的フィードバックや聴くことに焦点を当てたワーク,自己受容とその表現のワーク等が有効であることが示唆された。 |
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | General assertion training was reorganized for nurses and implemented, and program evaluation was conducted. The subjects were 32 head and chief nurses working at a general hospital. They were requested to enter descriptions freely on reflection sheets at the end of each session, and what the subjects had learned and difficult points in the program were analyzed. The results showed that the training deepened their understanding of the characteristics of their own self-expression and irrational beliefs, and they became more acceptable about the negative feelings they carry. Meanwhile, 34.4% of the subjects felt it difficult to understand the assertion right. This suggests that in order for nurses to obtain the skill of assertion, first they must be self-aware of their right to self-expression and make this consciousness more assertive. In addition, it was understood that a heightened interest in nonverbal communication and work that focuses on affirmative feedback and listening is effective, which hints at the directionality for future improvement of the program. |
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 【原著/Original Articles】 | |||||||||
書誌情報 |
明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology 巻 23, p. 75-96, 発行日 2013-03-30 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1880-2494 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1203367X | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 明治学院大学心理学会 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Article |