ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 16心理学部
  2. 1心理学紀要
  3. 25号(2015年3月)

保幼小連携推進に関する一考察 ―東京都品川区における連携事例の分析を通じて―

http://hdl.handle.net/10723/2472
http://hdl.handle.net/10723/2472
cf3a02a3-2889-44c8-86a8-198a6fbbd21d
名前 / ファイル ライセンス アクション
psycho_25_21-33.pdf psycho_25_21-33.pdf (812.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2015-09-29
タイトル
タイトル 保幼小連携推進に関する一考察 ―東京都品川区における連携事例の分析を通じて―
その他のタイトル
その他のタイトル A Study of Collaboration among Nursery Centers, Kindergarten Classes and Elementary Schools: A Case Analysis of Shinagawa Ward, Tokyo
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 保幼小連携
キーワード
主題Scheme Other
主題 品川区
キーワード
主題Scheme Other
主題 管理職
キーワード
主題Scheme Other
主題 リーダーシップ
キーワード
主題Scheme Other
主題 collaboration between pre-primary education and primary school
キーワード
主題Scheme Other
主題 Shinagawa ward
キーワード
主題Scheme Other
主題 administrator
キーワード
主題Scheme Other
主題 leadership
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 鞍馬, 裕美

× 鞍馬, 裕美

鞍馬, 裕美

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 2750
姓名 KURAMA, Yumi
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は,保育所・幼稚園・小学校の連携,すなわち保幼小連携がどのような形で展開され,また,どのような課題を
抱えているかについて,東京都品川区における事例分析を通じて明らかにすることを目的とした。品川区では,2000(平成12)年に『プラン21』を策定して以降,学校選択制の導入をはじめとする大胆な教育改革を行ってきた。そうした中で保幼小連携は,モデル実施された2007年の保幼小交流事業および翌2008年の『のびのび
育つ しながわっこ』の公表等を契機として進められてきたと捉えられる。管理職に対するインタビュー調査からは,連携の歴史が長い幼稚園よりも,小学校と保育所の連携における困難性が認められた。また,連携に対する時間と場所の調整,教職員の理解と役割分担,研修機会の確保といった点において課題が残ることが明らかになった。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this paper is to explore the present situations and problems of the trilogy collaboration among nursery center, kindergarten classes and elementary schools by analyzing the case at Shinagawa Ward, Tokyo. Shinagawa public school systems developed an action plan called "Plan 21" in 2000. Since then drastic educational reforms including school choice have been implemented, and collaboration between pre-primary
education and primary schools have been conducted since 2007. From interviews with administrators in each institution, this study found more difficulties in nursery center-elementary school collaborations than kindergarten-elementary school ones. This study also made it clear that there are some problems such as time and space arrangement, sharing and understanding the collaboration policy among teachers, distribution of teachers' roles, and chances for in-service trainings.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 【原著/Original Articles】
書誌情報 明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology

巻 25, p. 21-33, 発行日 2015-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1880-2494
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1203367X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 明治学院大学心理学部
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 16:04:20.593471
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

鞍馬, 裕美, 2015, 保幼小連携推進に関する一考察 ―東京都品川区における連携事例の分析を通じて―: 明治学院大学心理学部, 21–33 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3