ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 16心理学部
  2. 1心理学紀要
  3. 26号(2016年3月)

体験活動の経験が学生の教職への進路選択に及ぼす影響

http://hdl.handle.net/10723/2700
http://hdl.handle.net/10723/2700
8ba17b5a-7b69-4a2b-ab91-2c4878a7c430
名前 / ファイル ライセンス アクション
psycho_26_13-25.pdf psycho_26_13-25.pdf (1.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-05-27
タイトル
タイトル 体験活動の経験が学生の教職への進路選択に及ぼす影響
その他のタイトル
その他のタイトル The Influence of Experiential Activities on Students' Career Choice in Teaching
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 体験活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 進路選択
キーワード
主題Scheme Other
主題 experiential activities
キーワード
主題Scheme Other
主題 teaching practice
キーワード
主題Scheme Other
主題 career choice
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 井, 陽介

× 井, 陽介

井, 陽介

Search repository
渡邉, 流理也

× 渡邉, 流理也

渡邉, 流理也

Search repository
溝川, 藍

× 溝川, 藍

溝川, 藍

Search repository
藤﨑, 眞知代

× 藤﨑, 眞知代

藤﨑, 眞知代

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 2765
姓名 I, Yousuke
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 2766
姓名 WATANABE, Ruriya
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 2767
姓名 MIZOKAWA, Ai
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 2768
姓名 FUJISAKI, Machiyo
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、明治学院大学心理学部教育発達学科の2年次に学科必修科目として実施されている学校現場での体験活動が、学生の教職への進路選択にどのような影響を与えているのかを検討した。結果から、体験活動を通して教職への志望動機が向上した学生の多くが教員採用試験を受験しており、一方で教職への志望動機が低下した学生の6割以上が教員採用試験を受験していないことが明らかになった。また、体験活動を通して教職への志望動機が低下した学生の中にも、その後の教育実習の経験から教職への志望動機が向上した学生もいることが示された。しかし、教育実習後はすでに教員採用試験の出願時期が過ぎていることから、実際には教職への進路選択には結びつかない現状がある。ここから、体験活動の実施中並びにその後のサポートの在り方に加えて、3年次での教育現場での経験の充実についても検討する必要があると思われる。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study examined how an experiential activities program in an actual school setting, a compulsory subject for sophomore in our Department, affects students’ career choice in teaching. The results showed that most of the students who were motivated to become teachers by the program took the Japanese Teaching Staff Examination whereas more than 60 % of the students who were demotivated did not. It was also observed that some demotivated students recovered their passion to become teachers after experiencing
teaching practice. However, since the deadline for applying for the Japanese Teaching Staff Examination
is set before the students’ recovery of passion through the teaching practice program, the current state of affairs is that they will not be able to choose the teaching career. Therefore, it is essential to reconsider how students should be supported during and after the experiential activities, as well as reconsidering
the enhancement of the experience at educational sites during the third year.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 【原著論文/Original Articles】
書誌情報 明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology

巻 26, p. 13-25, 発行日 2016-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1880-2494
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1203367X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 明治学院大学心理学部
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 16:04:13.415239
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

井, 陽介, 渡邉, 流理也, 溝川, 藍, 藤﨑, 眞知代, 2016, 体験活動の経験が学生の教職への進路選択に及ぼす影響: 明治学院大学心理学部, 13–25 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3