ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 16心理学部
  2. 1心理学紀要
  3. 33・34合併号(2024年3月)

課題目的の共有と関係継続性が協調意図に及ぼす影響―ペアワーク課題のシナリオを用いた検討―

https://doi.org/10.24620/0002000295
https://doi.org/10.24620/0002000295
2206d7d6-55ea-4085-be8c-346f32dd2ddc
名前 / ファイル ライセンス アクション
psycho_33,34_1-12.pdf psycho_33,34_1-12.pdf (940 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-07-25
タイトル
タイトル 課題目的の共有と関係継続性が協調意図に及ぼす影響―ペアワーク課題のシナリオを用いた検討―
その他のタイトル
その他のタイトル Effects of sharing project’s purpose and relationship continuity on cooperative intentions: A study using scenario of pair work
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 課題目的の共有
キーワード
主題Scheme Other
主題 関係継続性
キーワード
主題Scheme Other
主題 協調意図
キーワード
主題Scheme Other
主題 sharing project’s purpose
キーワード
主題Scheme Other
主題 relationship continuity
キーワード
主題Scheme Other
主題 cooperative intentions
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.24620/0002000295
ID登録タイプ JaLC
著者 田中, 知恵

× 田中, 知恵

田中, 知恵

Search repository
著者別名
姓名 TANAKA, Tomoe
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 課題目的の共有とチームとしての関係継続性が課題遂行の協調意図に及ぼす影響について検討した。実験では大学生参加者(n=123)に対し,授業課題としてペアで発表を行う場面を想像させた。その際,発表における自分の目的(わかりやすさ・うけをねらう)と相手の目的(わかりやすさ・うけをねらう),関係継続性をシナリオにより操作した。そして事前準備段階における協調意図(e.g., 自主的に発表のリハーサルを行う),相互作用段階における協調意図(e.g., 計画がうまくいかない場合に何ができるか考える)を測定した。その結果,関係が継続する場合,発表課題に対して“うけをねらう”目的が共有されていると事前の資料準備における協調意図が他の条件と比較して高いことが示された。チームで課題目的を共有する意義として,メンバー間の協調を高める可能性について考察された。

Effects of sharing project’s purpose and relationship continuity as a team on cooperative intentions were examined. In the experiment, undergraduates(n=123)were instructed to imagine the situation in which they would make a presentation in pairs as part of a class assignment. Their own purpose for the presentation(easy-to-understand/hit-driven)and the other’s purpose(easy-tounderstand/ hit-driven), and the relationship continuity as a team were manipulated using a scenario. The cooperative intentions in the preparation stage(e.g., rehearsing the presentation independently)and cooperative intentions in the interaction stage(e.g., thinking about what they can do if their plans don’t go well)were measured. Results suggested that when participants shared the purpose of “hit-driven” in the continuing condition, the levels of cooperative intentions in preparing materials were high compared to other conditions. The possibility of improving cooperation among members was discussed as the significance of sharing project’s purpose.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 【原著/Original Articles】
書誌情報 明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology

巻 33,34, p. 1-12, 発行日 2024-03-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1880-2494
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1203367X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 明治学院大学心理学部
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-07-25 06:53:28.539758
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

田中, 知恵, 2024, 課題目的の共有と関係継続性が協調意図に及ぼす影響―ペアワーク課題のシナリオを用いた検討―: 明治学院大学心理学部, 1–12 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3