WEKO3
アイテム
課題目的の共有と関係継続性が協調意図に及ぼす影響―ペアワーク課題のシナリオを用いた検討―
https://doi.org/10.24620/0002000295
https://doi.org/10.24620/00020002952206d7d6-55ea-4085-be8c-346f32dd2ddc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-07-25 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 課題目的の共有と関係継続性が協調意図に及ぼす影響―ペアワーク課題のシナリオを用いた検討― | |||||||
その他のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Effects of sharing project’s purpose and relationship continuity on cooperative intentions: A study using scenario of pair work | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 課題目的の共有 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 関係継続性 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | 協調意図 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | sharing project’s purpose | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | relationship continuity | |||||||
キーワード | ||||||||
主題Scheme | Other | |||||||
主題 | cooperative intentions | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||
ID登録 | ||||||||
ID登録 | 10.24620/0002000295 | |||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||
著者 |
田中, 知恵
× 田中, 知恵
|
|||||||
著者別名 | ||||||||
姓名 | TANAKA, Tomoe | |||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 課題目的の共有とチームとしての関係継続性が課題遂行の協調意図に及ぼす影響について検討した。実験では大学生参加者(n=123)に対し,授業課題としてペアで発表を行う場面を想像させた。その際,発表における自分の目的(わかりやすさ・うけをねらう)と相手の目的(わかりやすさ・うけをねらう),関係継続性をシナリオにより操作した。そして事前準備段階における協調意図(e.g., 自主的に発表のリハーサルを行う),相互作用段階における協調意図(e.g., 計画がうまくいかない場合に何ができるか考える)を測定した。その結果,関係が継続する場合,発表課題に対して“うけをねらう”目的が共有されていると事前の資料準備における協調意図が他の条件と比較して高いことが示された。チームで課題目的を共有する意義として,メンバー間の協調を高める可能性について考察された。 Effects of sharing project’s purpose and relationship continuity as a team on cooperative intentions were examined. In the experiment, undergraduates(n=123)were instructed to imagine the situation in which they would make a presentation in pairs as part of a class assignment. Their own purpose for the presentation(easy-to-understand/hit-driven)and the other’s purpose(easy-tounderstand/ hit-driven), and the relationship continuity as a team were manipulated using a scenario. The cooperative intentions in the preparation stage(e.g., rehearsing the presentation independently)and cooperative intentions in the interaction stage(e.g., thinking about what they can do if their plans don’t go well)were measured. Results suggested that when participants shared the purpose of “hit-driven” in the continuing condition, the levels of cooperative intentions in preparing materials were high compared to other conditions. The possibility of improving cooperation among members was discussed as the significance of sharing project’s purpose. |
|||||||
内容記述 | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | 【原著/Original Articles】 | |||||||
書誌情報 |
明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology 巻 33,34, p. 1-12, 発行日 2024-03-10 |
|||||||
ISSN | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1880-2494 | |||||||
書誌レコードID | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA1203367X | |||||||
著者版フラグ | ||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 明治学院大学心理学部 | |||||||
資源タイプ | ||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||
内容記述 | Article |