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  1. 16心理学部
  2. 1心理学紀要
  3. 28号(2018年3月)

ネガティブ感情を生起させる説得的メッセージの精緻化に感情改善の予期が及ぼす影響

http://hdl.handle.net/10723/00003343
http://hdl.handle.net/10723/00003343
2120a214-3aa4-43a6-a286-dde072fe3d22
名前 / ファイル ライセンス アクション
psycho_28_21-32.pdf psycho_28_21-32.pdf (668.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-05-11
タイトル
タイトル ネガティブ感情を生起させる説得的メッセージの精緻化に感情改善の予期が及ぼす影響
その他のタイトル
その他のタイトル Effects of anticipating affect improvements on elaborating persuasive messages causing negative affect
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 説得的メッセージ
キーワード
主題Scheme Other
主題 感情改善の予期
キーワード
主題Scheme Other
主題 精緻化
キーワード
主題Scheme Other
主題 persuasive messages
キーワード
主題Scheme Other
主題 anticipation of affect improvement
キーワード
主題Scheme Other
主題 elaboration
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 田中, 知恵

× 田中, 知恵

田中, 知恵

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 5916
姓名 TANAKA, Tomoe
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 これまでの研究により,ネガティブ感情を生起させる説得的メッセージの論点が精緻化されないことが示されている(田中,2004)。本研究では,説得的メッセージの処理に対する受け手の感情改善の予期を高める方法により,その問題が解決可能か検討した。実験では,ネガティブな感情を生起させる広告の処理が受け手の感情を改善させる(感情改善の予期高条件),もしくはネガティブ感情を持続させる(感情改善の予期低条件)という情報を参加者に呈示することにより感情改善の予期を操作した。続けて印刷媒体の連続広告を呈示し,その広告メッセージに対する精緻化の程度を記憶指標によって測定した。その結果,感情改善の予期高条件の方が予期低条件よりも,広告メッセージの内容を精緻化していた。説得的メッセージの処理における受け手の感情改善の働きについて考察された。
It has been reported that the recipients of persuasive messages do not elaborate arguments in the messages that cause negative aff ect( Tanaka, 2004). This study examined if this problem could be solved by increasing recipients’ anticipation of aff ect improvement when processing persuasive messages. The anticipations of aff ect improvement were manipulated by presenting experimental participants with information explaining that negative advertisements would improve recipients’ aff ective states after processing (high-anticipation condition) or that negative advertisements would maintain negative aff ective states after processing (low-anticipation condition). Multiple print advertisements were presented to participants, and the recall of the advertised messages was assessed as an indication of message elaboration. Results suggested that participants in the high-anticipation condition elaborated message more than those in the low-anticipation condition. The role of aff ect improvement on persuasive messages is discussed.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 【原著/Original Articles】
書誌情報 明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology

巻 28, p. 21-32, 発行日 2018-03-16
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1880-2494
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1203367X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 明治学院大学心理学部
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
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Ver.1 2023-05-15 15:23:54.645132
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田中, 知恵, 2018, ネガティブ感情を生起させる説得的メッセージの精緻化に感情改善の予期が及ぼす影響: 明治学院大学心理学部, 21–32 p.

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