ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 16心理学部
  2. 1心理学紀要
  3. 27号(2017年3月)

移調楽器学習者による音楽的音高の言語的符号化 ―絶対音感保有者と非保有者の比較をとおして―

http://hdl.handle.net/10723/3031
http://hdl.handle.net/10723/3031
5c6bb719-5bef-454d-b7e0-553915a071c1
名前 / ファイル ライセンス アクション
psycho_27_69-80.pdf psycho_27_69-80.pdf (681.0 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-05-11
タイトル
タイトル 移調楽器学習者による音楽的音高の言語的符号化 ―絶対音感保有者と非保有者の比較をとおして―
その他のタイトル
その他のタイトル Verbal Encoding of Musical Pitch by Learner of Transposing Instruments : Comparison between Absolute Pitch Possessors and non-Possessors
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 言語的符号化
キーワード
主題Scheme Other
主題 絶対音感
キーワード
主題Scheme Other
主題 相対音感
キーワード
主題Scheme Other
主題 移調楽器
キーワード
主題Scheme Other
主題 Verbal Encoding
キーワード
主題Scheme Other
主題 Absolute Pitch
キーワード
主題Scheme Other
主題 Relative Pitch
キーワード
主題Scheme Other
主題 Transposing Instrument
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 水戸, 博道

× 水戸, 博道

水戸, 博道

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 2788
姓名 MITO, Hiromichi
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は、移調楽器の学習者がどのように音楽的音高の言語的符号化をおこなっているか、その多様性に注目し、実態を明らかにした。調査は符号化の多様な事例を明確にしていくことを目的とし、10名の移調楽器学習者が、実際の音楽活動の場で、どのように音高の符号化をおこなっているのかを、インタビューと歌唱テストによって調査した。また、異なる符号化の事例が、絶対音感などの音感とどのような関係にあるのかを検討するために、すべての参加者に絶対音感テストを実施し、その成績と符号化の方略の関連に関しても、個別に考察していった。考察の結果、ほとんどの参加者は、なんらかの形で音高の符号化をおこなっているが、音感の違いや演奏する楽器によって、符号化の運用の方略は同一ではないことが浮かび上がった。非常に正確な絶対音感をもっている者は、移調楽器を演奏する時でも、移調譜に基づいて音高を符号化して聴くことが難しいことがわかった。一方で、絶対音感をもっていない者に加え、ある程度の絶対音感をもっている者は、移調譜の音名で符号化ができている参加者もいることがわかった。これらの結果より、音高の符号化は、必ずしも絶対音感などに縛られたものではなく、複数の符号化システムを併用していくことも可能であることが示唆された。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aimed to examine what kinds of strategies the learner of transposing instruments use to encode musical pith into verbal syllables. Ten musicians who specialized in clarinet, trumpet, saxophone and horn were interviewed, addressing how the participants read the pitch height of the musical score, how they feedback the pitch height, and what kind of problems they had when playing the instruments. The results showed that several participants, both with AP and non-AP, reported that they could encode
musical pitch into written pitch ; encoding C into Do when playing piano, and encoding B♭ into Do when playing clarinet or trumpet. On the other hand, one participant with AP adhered to AP perception even when she played transposing instruments, and appealed that the difference between the pitch that actually sounded and the notated pitch was one of the most crucial obstacles in learning transposing instruments.
Although the way of encoding musical pitch varies among the participants, the results showed that the possession of AP does not always limit the way of encoding musical pitch. There is a possibility that the AP possessors can adapt multiple encoding systems when playing different instruments.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 【資料/Short Report】
書誌情報 明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology

巻 27, p. 69-80, 発行日 2017-03-08
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1880-2494
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1203367X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 明治学院大学心理学部
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 16:03:59.875564
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3