Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2017-05-11 |
タイトル |
|
|
タイトル |
学生の修学データを活用した多角的な学生支援の提案 ―要注意学生の早期発見と学生相談との協働― |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
The proposal for multi-faceted student support based on student data base : The collaboration of early detection of at-risk students and student counseling services |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
修学支援 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
早期発見 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
協働 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
student support |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
early detection of at-risk students |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
collaboration |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
高岡, 祥子
中井, あづみ
杉山, 恵理子
野末, 武義
清水, 良三
|
著者別名 |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
2794 |
|
|
姓名 |
TAKAOKA, Akiko |
著者別名 |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
2795 |
|
|
姓名 |
NAKAI, Azumi |
著者別名 |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
2796 |
|
|
姓名 |
SUGIYAMA, Eriko |
著者別名 |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
2797 |
|
|
姓名 |
NOZUE, Takeyoshi |
著者別名 |
|
|
|
識別子Scheme |
WEKO |
|
|
識別子 |
2798 |
|
|
姓名 |
SHIMIZU, Ryozo |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
大学において退学者の削減は重要な課題である。この課題について、従来は学生に問題が生じてから対処せざるを得なかった。しかし近年では、情報通信技術の発展にともない、学生に関する多様なデータを教育ビッグデータとして一元管理することが可能になった。さらに、これらの情報を基にして将来退学する可能性のある要注意学生を早期発見するためのシステムが開発されている。このシステムを活用することで、大学は要注意学生を早期に発見することができる。本研究ではこのような新しい形の修学支援を概観する。最後に、大学全体が協働して取り組む修学支援の新しい形についても考察する。 |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
Dropout reduction is a topic considered very important at universities. In the past, university could not cope with the problems until at-risk student appeared. However, in recent years, with the development of information and communication technology, it became possible to keep track of various data on students as educational big data. Based on this information, some systems which detect students who may drop out in the future are being developed. By utilizing them, university can predict students who are at-risk of dropout while there is still time to help. In this research, we outline the support of such new forms of dropout reduction strategies. Finally, we consider a new form of school support in which all faculty members cooperate. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
【展望/Review】 |
書誌情報 |
明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology
巻 27,
p. 81-93,
発行日 2017-03-08
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
1880-2494 |
書誌レコードID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA1203367X |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
出版者 |
|
|
出版者 |
明治学院大学心理学部 |
資源タイプ |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Article |