ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 16心理学部
  2. 1心理学紀要
  3. 28号(2018年3月)

幼稚園教育実習を通した学生の学び:実習指導の効果

http://hdl.handle.net/10723/00003344
http://hdl.handle.net/10723/00003344
5264531b-4b57-4050-951e-798ccfb16dd3
名前 / ファイル ライセンス アクション
psycho_28_33-47.pdf psycho_28_33-47.pdf (372.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-05-11
タイトル
タイトル 幼稚園教育実習を通した学生の学び:実習指導の効果
その他のタイトル
その他のタイトル Student leaning through teaching practice in kindergarten:The effects of teacher training guidance
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 幼稚園教育実習
キーワード
主題Scheme Other
主題 保育者としての力量
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己評価
キーワード
主題Scheme Other
主題 実習日誌
キーワード
主題Scheme Other
主題 Teaching practice in kindergarten
キーワード
主題Scheme Other
主題 Preschool teacher self-efficacy
キーワード
主題Scheme Other
主題 Self-evaluation
キーワード
主題Scheme Other
主題 Training Diary
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 藤﨑, 眞知代

× 藤﨑, 眞知代

藤﨑, 眞知代

Search repository
松永, あけみ

× 松永, あけみ

松永, あけみ

Search repository
溝川, 藍

× 溝川, 藍

溝川, 藍

Search repository
杉山, 雅俊

× 杉山, 雅俊

杉山, 雅俊

Search repository
井, 陽介

× 井, 陽介

井, 陽介

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 5922
姓名 FUJISAKI, Machiyo
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 5923
姓名 MATSUNAGA, Akemi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 5924
姓名 MIZOKAWA, Ai
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 5925
姓名 SUGIYAMA, Masatoshi
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 5926
姓名 I, Yousuke
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 幼稚園教育実習の事前・事後指導の在り方などを検討するために,①幼稚園教育実習前後での実習生の保育者としての力量(保育者効力感)に関する自己評価の変化,②保育者としての力量(保育者効力感)の自己評価と教育実習の全般の取り組との関連,③教育実習を経て保育者として認識された各自の課題を検討したほか,④就学前教育・保育関係に勤務する卒業生による保育経験の語りを把握し,在校生への影響を検討した。その結果,①子ども理解や保育者としての力量(保育者効力感)は実習前よりも実習後に有意に高くなること,②「責任実習の計画・実施」は教育実習の取り組に関する全項目と相互関連すること,③実習を経て各自の課題として認識される内容は「個別の援助・保育技術」「教師の在り方」が中心であること,④卒業生の保育者経験に関する語りは,保育のやりがいと同時に難しさについてであること,などが明らかにされ,今後のリカレント教育の必要性について考察した。
The purpose of the current study was to examine the eff ects of teacher training guidance for kindergarten teaching practice on self-effi cacy and motivation of students undergoing the training. We investigated (1) how teacher training students’ evaluation of their self-effi cacy regarding preschool teaching changed through teaching practice,( 2) the links between their self-effi cacy regarding preschool teaching and engagement during teaching practice,( 3) their recognition of future challenges as a preschool teacher, and( 4) the eff ects of graduate students’ narratives concerning their experience as a preschool teacher on current students’ motivation for learning. The results showed that students’ understanding of a child and their self-effi cacy regarding preschool teaching improved after teaching practice. It was also found that positive engagement with responsible practice was related to motivated learning in various aspects of teaching practice. Students recognized that educational skills and matured performances as a teacher are their main future challenges. Moreover, whereas graduates who became preschool teachers talked about their satisfaction in their work, they also faced many diffi culties in teaching. The needs for recurrent education are discussed.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 【原著/Original Articles】
書誌情報 明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology

巻 28, p. 33-47, 発行日 2018-03-16
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1880-2494
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1203367X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 明治学院大学心理学部
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:23:52.568540
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

藤﨑, 眞知代 , 松永, あけみ , 溝川, 藍, 杉山, 雅俊, 井, 陽介, 2018, 幼稚園教育実習を通した学生の学び:実習指導の効果: 明治学院大学心理学部 , 33–47 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3