Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2020-07-27 |
タイトル |
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タイトル |
臨床心理面接におけるカウンセラー・クライエント関係に関する研究―カウンセラー・クライエント両者の体験の質的分析― |
その他のタイトル |
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その他のタイトル |
The counselor-client relationship in psychotherapy: A qualitative analysis of counselors' and clients' experience |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
プロセス研究 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
インタビュー調査 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
クリティカル・インシデント法 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
グラウンデッド・セオリー・アプローチ |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
カウンセラー-クライエント関係 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
process research |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
interview |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
critical incident technique |
キーワード |
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Other |
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主題 |
grounded theory approach |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
counselor-client relationship |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
金沢, 吉展
上野, まどか
横澤, 直文
中山, 愛実
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著者別名 |
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識別子Scheme |
WEKO |
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識別子 |
7236 |
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姓名 |
KANAZAWA, Yoshinobu |
著者別名 |
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識別子Scheme |
WEKO |
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識別子 |
7237 |
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姓名 |
UENO, Madoka |
著者別名 |
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識別子Scheme |
WEKO |
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識別子 |
7238 |
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姓名 |
YOKOZAWA, Naofumi |
著者別名 |
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識別子Scheme |
WEKO |
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識別子 |
7239 |
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姓名 |
NAKAYAMA, Megumi |
抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
カウンセラー(CO)5名(8ケース)とクライエント(CL)6名を対象に,面接において最もプラスの方向に進んだと思われる体験と最もマイナスの方向に進んだと思われる体験について,半構造化面接により調査を行った。得られた語りについて質的分析法を用いて分析を行った結果,安心して話したいという基本的なニーズをCL全員が有していることが示された。また,CLのうち5名は面接プロセスのいずれかの時点において心地よさを感じられない体験を有しており,その際には,受容・共感や,明確な枠組みなどが提示されていなかったと感じていたことが示された。COの対応がCLの現状や状態に合わない時にはCLにとって負担となる場合があることも示された。COは,CLが安心して話せる態度,言動を示し,CLを守る枠組みを維持するとともに,CLの状況・ニーズについて十分にアセスメントを行う必要があることが示唆された。
Five counselors(representing 8 cases)and 6 clients participated in semi-structured, individual interviews on positive and negative experience in therapy. Transcripts were subjected to qualitative analysis. Results indicated that all clients wanted to discuss personal material in a secure setting where they could feel safe. Five of the clients experienced discomfort in the process of counseling, when acceptance, empathy, and/or a clear boundary were not provided. Counselor's interventions that failed to meet clients' needs led to distress for clients. Counselors should be accepting and empathic, present a clear therapeutic framework, as well as accurately assess and respond to clients' needs. |
内容記述 |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
【原著/Original Articles】 |
書誌情報 |
明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology
巻 30,
p. 13-26,
発行日 2020-03-10
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ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1880-2494 |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA1203367X |
著者版フラグ |
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出版タイプ |
VoR |
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出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
出版者 |
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出版者 |
明治学院大学心理学部 |
資源タイプ |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Article |