ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 16心理学部
  2. 1心理学紀要
  3. 30号(2020年3月)

小学校教育と幼稚園教育における「生活」の意味づけに関する比較分析

http://hdl.handle.net/10723/00003906
http://hdl.handle.net/10723/00003906
4e877180-f6c8-480e-8be7-dae787139fcb
名前 / ファイル ライセンス アクション
psycho_30_27-38_.pdf psycho_30_27-38_.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-07-27
タイトル
タイトル 小学校教育と幼稚園教育における「生活」の意味づけに関する比較分析
その他のタイトル
その他のタイトル A Comparative Analysis on the meaning of "livelihood" in elementary school and in kindergarten
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 生活
キーワード
主題Scheme Other
主題 生活に関する指導内容
キーワード
主題Scheme Other
主題 生活に関する指導上の配慮事項
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育方法としての生活
キーワード
主題Scheme Other
主題 livelihood
キーワード
主題Scheme Other
主題 children’s livelihood as content matter
キーワード
主題Scheme Other
主題 caring for children’s lives
キーワード
主題Scheme Other
主題 livelihood as teaching method
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 谷川, 夏実

× 谷川, 夏実

谷川, 夏実

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 7241
姓名 TANIGAWA, Natsumi
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿では,小学校教育における子どもの生活の捉えに注目し,小学校教育では生活をどのように意味づけているのか,日々の指導と生活はどのように関連づけられているのかについて,幼稚園教育との比較により検討した。具体的には,小学校学習指導要領解説および幼稚園教育要領解説におけるそれぞれの生活の意味づけについて分析を行った。その結果,小学校学習指導要領解説において生活は指導内容としての意味づけが多くみられたのに対して,幼稚園教育要領解説では生活は指導内容としての意味づけよりも,指導上の配慮事項や教育方法としての意味づけが多くみられた。この違いは,小学校教育と幼稚園教育の目的の違いによるものであり,幼稚園教育では生活に教育方法としての意味づけがあることで,子どもの生活への配慮は教育上不可欠なものとして捉えられていることが示唆される。
This study explored the meaning of livelihood in elementary school by comparing with the one in kindergarten based on the previous studies which found close relationship between students' achievements and their way of family living. Analyzing the commentary text for the course of study of elementary school and of kindergarten, we found sharp contrasts. In the text for kindergarten, children's livelihood is regarded as the content matter as well as the method of teaching. Caring for children's lives is regarded as indispensable for early childhood education. On the other hand, in elementary education, teachers try to regulate children's lives. The commentary text for elementary school describes little about care for their lives.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 【原著/Original Articles】
書誌情報 明治学院大学心理学紀要 = Meiji Gakuin University bulletin of psychology

巻 30, p. 27-38, 発行日 2020-03-10
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1880-2494
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1203367X
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
出版者
出版者 明治学院大学心理学部
資源タイプ
内容記述タイプ Other
内容記述 Article
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 15:11:34.208736
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

谷川, 夏実, 2020, 小学校教育と幼稚園教育における「生活」の意味づけに関する比較分析: 明治学院大学心理学部, 27–38 p.

Loading...

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3