WEKO3
アイテム
被視点取得の知覚,感情と思考の伝達および被視点取得欲求が対人認知に及ぼす影響
https://doi.org/10.24620/0000003285
https://doi.org/10.24620/0000003285cc823b59-bdd4-4349-bece-36cabda89c7b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-07-08 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 被視点取得の知覚,感情と思考の伝達および被視点取得欲求が対人認知に及ぼす影響 | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | The effect of perceived perspective-taking, communicating emotion and thoughts and desire for getting taken perspective on interpersonal cognition. | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 被視点取得の知覚 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 感情と思考の伝達 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 被視点取得欲求 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 被共感の知覚 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 関係構築意思 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Perceived Perspective-taking | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Communicating Emotion and Thoughts | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Desire for Getting Taken Perspective | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Perceived Empathy | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Relationship Building | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.24620/0000003285 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
鈴木, 雄大
× 鈴木, 雄大
× 田中, 知恵
|
|||||||||
著者別名 | ||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||
識別子 | 7267 | |||||||||
姓名 | SUZUKI, Yudai | |||||||||
著者別名 | ||||||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||||||
識別子 | 7268 | |||||||||
姓名 | TANAKA, Tomoe | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究では,他者に視点取得されたという知覚(被視点取得の知覚)が被共感の知覚,自他の重なりの知覚(i.e., 他者との類似性・アイデンティティの共有・親密さの知覚),他者への好感,および関係構築意思を高めるか検討した。さらに,視点取得されることが他者への好感を高めるプロセスを検討した。記述課題にて感情と思考の伝達の有無を操作し,またパートナー(実際には存在しなかった)からのフィードバックによって他者からの視点取得の有無を操作した。その結果,被視点取得の知覚が被共感の知覚,自他の重なりの知覚,他者への好感,および関係構築意思を高めることが示唆されたが,感情と思考の伝達および被視点取得欲求による調整効果はみられなかった。被視点取得の知覚が被共感の知覚を高め,それによって自他の重なりの知覚が高められ,最後に好感や関係構築意思を高めることが示唆された。 In this research, we examined the effect of perceived perspective-taking (i.e., believing that another individual is taking one’s perspective), communicating emotion and thoughts, and desire for getting taken perspective on perceived empathy, self‒other overlap (i.e., perceived similarity, shared identity, and relationship closeness), liking for others, and relationship building. We manipulated perceived perspective-taking by eliciting feedback from other participants (who did not actually exist) and whether to communicate emotion and thoughts to others during a description task. Our data suggest that perceived perspective-taking enhances perceived empathy, self‒other overlap, liking for others, and relationship building. The interaction between perceived perspective-taking, communicating emotion and thoughts, and desire for getting taken perspective was not significant. Moreover, our data indicate that perceived perspective-taking increases perceived empathy, which in turn increases self‒other overlap and enhances liking for others. |
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 【論文/Article】 | |||||||||
書誌情報 |
明治学院大学大学院心理学研究科紀要 = Bulletin of the Graduate School of Psychology, Meiji Gakuin University 巻 25, p. 15-27, 発行日 2020-03-10 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2434-1118 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12858928 | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 明治学院大学大学院心理学研究科 | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | Article |